Effectief communiceren is een kunst. Frustraties kunnen hoog oplopen in de werksetting. In de organisaties die we begeleiden is er vaak ‘een probleem’ en hebben de mensen behoefte aan betere werkverhoudingen. Keer op keer blijkt dat er in de basis iets ontbreekt in de manier waarop mensen met elkaar omgaan.
Effectieve communicatie is van cruciaal belang. Het bevordert transparantie, vertrouwen en betrokkenheid binnen teams en organisaties. Het legt de basis voor succesvolle samenwerking en helpt bij het bereiken van doelen, het oplossen van problemen en het stimuleren van groei en innovatie. Het is een sleutelcomponent voor het creëren van een gezonde organisatiecultuur en werksfeer.
Effectief communiceren tips
Communiceren: het lijkt zo simpel, maar in de praktijk blijkt juist daar veel te winnen. Er zijn eenvoudige basisprincipes voor een goede professionele communicatie.
- Spreek vanuit de ik boodschap
- Actief luisteren: gebruik de kracht van de stilte
- Stel vragen en zorg dat je antwoord krijgt
- Adresseer je boodschap
- Open vragen stellen
- Helder communiceren: onderscheid opmerking en vraag
- Feedback geven
- Feedback vragen
- Feedback geven en ontvangen
Communicatie in zelfsturende teams
In zelfsturende teams is heldere communicatie cruciaal. Je moet in staat zijn om over je communicatie te communiceren. Zelfreflectie, bewustzijn, en langs heldere aanpakken samenwerken. Je wilt kunnen vertrouwen op collega’s in je team. Op hun beurt willen zij vertrouwen op jouw expertise. Ook in communicatie.