Feedforward is een manier communiceren met als doel te verbeteren. Het is een vorm van informatie of feedback geven voordat een actie of gebeurtenis plaatsvindt, met als doel de prestaties of resultaten te verbeteren. Feedforward is in die zin het tegenovergestelde van feedback, waarmee je informatie geeft nadat een actie of gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Feedback vs. Feedforward
Het beoordelingsgesprek is hét moment om feedback te geven. Voorbeelden, momenten en situaties worden verzameld waar de ander anders had kunnen presteren. Wij geven liever feedforward tijdens momenten van zelfsturend evalueren. In de gesprekken van zelfsturend evalueren komen dezelfde onderwerpen als in een klassiek beoordelingsgesprek aan bod: wat gaat er goed, wat kan beter, wat zijn je wensen/ambities.
Het grote verschil is dat de persoon zélf zijn/haar evaluatie in openheid deelt zonder daar een lijstje met voorbereide feedback op terug te krijgen. Het effect is zoveel rijker dan in een klassiek beoordelingsgesprek. Het verschil? Een beoordelingsgesprek blijft vaak iets ‘buiten de persoon’ terwijl de zelfevaluatie daadwerkelijk ‘vanuit de persoon’ komt.
Vertrouwen om open te kunnen stellen
Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers in alle openheid vertellen hoe het met ze gaat en wat beter kan? Daarvoor is vertrouwen nodig, want niemand gaat in alle openheid onzekerheden en tekortkomingen delen als het niet veilig is om dat te doen. Toch is het precies dat wat verwacht wordt in beoordelingsgesprekken. Om tot werkelijke veranderingen te komen is er vertrouwen nodig. Met deze oefening geef jij jouw medewerkers of collega’s het vertrouwen om zich open te stellen.