De veranderbereidheid is laag, er is weerstand en mensen hebben er geen zin meer in. We krijgen regelmatig de vraag hoe je mensen méékrijgt in verandering. In dit artikel gaan we in op het vergroten van de veranderbereidheid met behulp van Theory U.
Er is geen betrokkenheid
Hoe komt het dat mensen vaak niet of weinig betrokken zijn bij veranderingen in organisaties? Doordat organisaties zich richten tot medewerkers. Niet tot mensen. Mensen worden dus betrokken in hun rol als medewerker, niet in hun wezen als mens.
Maar waar ben je zelf méér aan gehecht. Je ambities en beloftes als méns? Of je doelen en afspraken die je maakt als medewerker? Die keus is vaak snel gemaakt. Niemand is 24 uur, 7 dagen van de week medewerker. Maar iedereen is 24/7 100% mens.
Je ziet ‘m al aankomen. Het betrekken van mensen doe je door hen aan te spreken in hun mens-zijn in plaats van als medewerker.
Hoe betrek je collega’s vanuit hun mens-zijn?
De belangrijkste stap is je collega’s te vragen vanuit zichzelf, als mens, te kijken naar organisatievraagstukken. Dan gaat het bijvoorbeeld over de doelen van de organisatie in overeenstemming brengen met de levensdoelen van de mens zelf.
Een medewerker heeft slechts formele aan het werk gerelateerde doelen. Een mens heeft diep gewortelde doelen met de ambitie om deze in het leven te realiseren. Daar zit de kracht! Het gaat erom dat díe persoonlijke doelen verbonden worden met de doelen die de organisatie heeft.
De kracht van Theory U
Om verandering op deze manier door mensen te laten dragen, heb je een speciale aanpak nodig. Een manier waarmee je bereikt dat mensen hun persoonlijke motieven inzetten bij het formuleren en realiseren van de organisatiedoelen. Dan krijg je automatisch veranderbereidheid in je organisatie.
Een manier om dat te doen is werken met Theory U. Het U proces bestaat uit 7 fasen en is uitermate geschikt in situaties die vragen om innovatie, doorbraak of duurzame effecten.
Een procesmodel voor vernieuwing
Het U proces omvat een diepgaande beweging, zoals in de letter U, vandaar de naam. Met een U-aanpak buig je complexe vraagstukken van deze tijd om naar een wezenlijke verandering, vanuit verbinding met de mensen die in die verandering zitten.
Het proces levert een verdieping van betrokkenheid, kennis en bewustzijn op van de deelnemers. Kennis uit het bewuste is informatie die we al kennen. Uit wat we reeds weten komt geen vernieuwing voort. Innovatie ontstaat uit wat we nog níet weten of beter gezegd uit datgene waarvan we nog niet weten dat we het weten: ons onbewuste zelf.
Een U proces levert nieuwe inzichten, nieuwe kennis en nieuwe commitments op. Daardoor ontstaat werkelijke vernieuwing.
Leer werken met het U proces en breng organisaties verder
Wil je algemeen werken met organisatievraagstukken in een U proces? Dan is er de 3 daagse training Organisatieontwikkeling met Theory U. Je werkt daar met een eigen casus en ontdekt nieuwe invalshoeken over dat vraagstuk. Deze training is zeer geschikt om met meerdere collega’s aan één vraagstuk uit je praktijk te werken.
Voor coaching van groepen of individuen is de 2-daagse training Coachen met Theory U.