Organisaties zijn constant in beweging. Keer op keer blijkt: verandering is moeilijk af te dwingen. Medewerkers willen niet, plannen staan niet in contact met de praktijk en er wordt te weinig gebruik gemaakt van kleine verbeteringen.
Appreciative Inquiry is een visie en methode die dit doorbreekt. Vanuit het startpunt van onderzoeken wat er goed is, ontstaat inspiratie, energie, motivatie en concrete plannen om verder te groeien. Alle partijen doen mee in een constructieve samenwerking die zich richt op daadwerkelijke verandering bewerkstelligen.
Dit leer je
In deze training leer je de grondbeginselen van Appreciative Inquiry toepassen. Dat begint altijd met het stellen van een waarderende vraag – vertel over een keer dat het goed ging. Een vraag is immers ook een interventie, en daarmee richt je de focus direct op waar de mensen en organisatie wél naar toe willen. In de training doorloop je de volledige 6-V-cyclus en leer je de verschillende stappen op diverse manieren toepassen.
Tijdens de tweedaagse doorloop je de 6-V-cyclus. Door het zelf te ervaren onderzoek je de manieren om deze stappen ook in te zetten in je eigen organisatie en werk. Je leert werken met de 6-V-cyclus en je leert de principes achter Appreciative Inquiry. Daarmee kun je de filosofie en technieken inzetten in bijvoorbeeld coaching, faciliteren van teamsessies of advisering. Door te kijken met de bril van de waarderende onderzoeker maak je gebruik van de kennis en ervaring van alle aanwezigen.
Je gaat volop ervaren. Daar gaat het om bij Appreciative Inquiry. Het is niet simpelweg een stappenplan volgen, maar juist het beoefenen van de waarderende en onderzoekende bril. Zonder te verzanden in positiviteits- denken waarbij het negatieve er niet mag zijn, richten we ons met AI steeds opnieuw naar de gewenste toekomst.
Appreciative Inquiry (AI) is gebaseerd op het sociaal constructionisme. Er is niet één vaststaande werkelijkheid, de werkelijkheid is wat iedereen ziet en beschrijft. Appreciative Inquiry werkt met de kracht van verhalen: door verhalen te delen van wat goed is gegaan, worden alle partijen betrokken met positieve aandacht. Dat geeft inspiratie voor verandering: juist door onze houding en taal te richten van wat slecht is naar wat goed gaat, vindt direct al een verandering plaats. Stel je voor dat je op je werkplek rondloopt. Met de vraag “wat is hier allemaal mis” in je hoofd begin je alles te zien wat mis is en krijg je waarschijnlijk een negatief gevoel. Met de vraag “wat is er goed aan deze plek” ervaar je meer positiviteit. AI gebruikt deze positieve basis om op te bouwen: kijk naar de kansen en mogelijkheden.